Siuntion vaihtoehdoista – syksyllä ja nyt

Ensi maanantaina Siuntion valtuusto arvioi Ryhmä 14:n vaatimuksesta, nauttiiko kunnanhallitus valtuuston luottamusta vai pitääkö se vaihtaa. Savun hälvettyä on aika luoda katse tulevaisuuteen ja pohtia, miltä Siuntion tulevaisuus näyttää Ryhmä 14:n kaadettua Siuntion osallistumisen Lohjan, Karjalohjan ja Nummi-Pusulan kuntaliitokseen.

Löysin arkistoistani mielipidekirjoituksen lokakuun alusta, ja minusta se on yllättävän ajankohtainen vielä näin 8 kuukautta myöhemmin. Vanhan kirjoituksen ajankohtaisuus puhuu toisaalta murheellista kieltä siitä, miten Siuntio on haaskannut viimeiset kuukaudet.

SIUNTION VAIHTOEHDOISTA

[Julkaistu Kirkkonummen Sanomissa 9.10.2011.]

Siuntiossa käytävää kuntaliitoskeskustelua on leimannut vahva erisuhtaisuus. JAA-vaihtoehto on selvitetty hyvinkin tarkasti: vuoden 2015 loppuun asti voimassa olevassa liitossopimuksessa on linjattu periaatteet, joiden mukaan palveluja järjestetään ja varsin pitkälti myös tapa, jolla uutta kuntaa hallitaan.

Sen sijaan EI-vaihtoehdossa juuri mikään ei ole selvää. Pian neuvoa-antavan kansanäänestyksen jälkeen kuntaministeri pyöritteli Inkoota mahdollisena vaihtoehtoisena liitoskumppanina, pari kirkkonummelaista poliitikkoa sanoi ottavansa mielellään Siuntion eteläiset osat osaksi Kirkkonummea, eikä RKP:n Länsi-Uudenmaan yhteyspäällikkö pitänyt Suur-Raaseporiakaan mahdottomana vaihtoehtona. Selvää on ainoastaan, että kukaan – ainakaan Siuntion ulkopuolella – ei pidä Siuntion jatkamista itsenäisenä kuntana mahdollisena vaihtoehtona. EI ei siis oikeastaan ole vain yksi vaihtoehto, vaan sekamelska keskenään ristiriitaisia tulevaisuudennäkymiä.

Vakavampaa kuin epätietoisuus tulevan kuntaliitoksen suunnasta on kuitenkin epävarmuus siitä, miten Siuntio järjestää terveydenhuoltopalvelunsa jatkossa. Nykyinen LOST-yhteistyö Lohjan kanssa on irtisanottu päättymään kuntaliitoksen ajateltuna hetkenä 1.1.2013, joten jonkinlainen uusi ratkaisu olisi löydettävä. Lohja ei välttämättä ole kiinnostunut solmimaan uutta yhteistyösopimusta, jos on nähtävissä, että se jäisi lyhytikäiseksi Siuntion liittyessä johonkin muuhun kuntaan. Oman perusterveydenhuollon polkaiseminen pystyyn tyhjästä tuskin on mahdollista tässä ajassa, kun LOST-yhteistyön alkaessa koko sosiaali- ja terveydenhuoltohenkilöstömme siirtyi Lohjan palvelukseen, ja alalla yleisemminkin vallitsee työvoimapula. Terveydenhuolto on kuitenkin kunnan merkittävin tehtävä, eikä siihen sovi suhtautua kevytmielisesti.

Valtuutetut ovat marraskuussa vaikean päätöksen edessä. Lohja-vaihtoehtoa on selvitetty perinpohjaisesti. Nyt liitoksen vastustajien on aika esittää realistinen visionsa Siuntion tulevaisuudesta ja terveydenhuollosta, sanokaamme samaisen vuoden 2015 loppuun asti. Muussa tapauksessa on hyväksyttävä, että vastuullinen kunnanvaltuutettu voi raskain mielin katsoa velvollisuudekseen äänestää kuntaliitoksen puolesta neuvoa-antavan kansanäänestyksen tuloksesta huolimatta.

Melkein näinhän tässä kävi. Hallitus jatkaa kuntauudistuksen valmistelua; seuraavaksi kaiketi kuntia kuullaan syksyn aikana uudestaan. Samaan aikaan terveydenhoidon rahoitusmallia ollaan uudistamassa, mikä varsin luultavasti tuo kunnille lisää velvollisuuksia ja tekee Siuntion jatkamisesta itsenäisenä kuntana entistäkin vaikeampaa. Kirkkonummi puolestaan totesi lausunnossaan 16.4., ettei ole kiinnostunut liitoksesta Siuntion kanssa, vaan itsenäisyydestä ja järkiperäisestä yhteistyöstä metropolialueen kuntien kanssa. Tulevaisuus on kovin tuntematon, mutta kuntauudistus jatkuu.

LOST-yhteistyö loppuu vuodenvaihteessa, eikä Lohjalla taitaisi oikein olla mahdollisuuksiakaan lähteä järjestämään sosiaali- ja terveyspalveluja Inkoolle ja Siuntiolle, kun Nummi-Pusulan palvelutarjonnan järjestelemisessä riittää työtä. Viime syksynä pidin oman perusterveydenhuollon polkaisemista pystyyn vuodessa tuskin mahdollisena, mutta nyt meillä on siihen työhön vain puoli vuotta. Kiire tulee.

Pyysin jo lokakuussa kuntaliitoksen vastustajia esittämään realistisen vision itsenäisen Siuntion terveydenhoidosta, ja olisi kyllä hienoa, jos he jo kohta niin tekisivät, vaikka eivät erottaisikaan kunnanhallitusta. Kunnanhallituksen erottamisasiaa valmistelemaan asetettu tilapäinen valiokunta (johon kuuluivat ainoastaan Ryhmä 14:n jäsenet Kristian von Essen, Marcus Nordström ja Kirsi Pesonen) näet on tänään esittänyt valtuustolle (2-1), että valtuusto ei erottaisi kunnanhallitusta.

Istuipa kunnanhallituksessa kuka hyvänsä, helppoa siellä ei tule olemaan. Sosiaali- ja terveyspalvelujen käytännön järjestämisen lisäksi taloudelliset paineet tulevat olemaan kovat. Siuntion kunnanhallitus käsitteli maanantaina 11.6. budjettikehystä vuodelle 2013, joka olisi ennestäänkin Uudenmaan korkeimmasta veroäyristä ja kiinteistöveron korotuksesta huolimatta vain nimelliset 46.000 euroa ylijäämäinen. Siinäkin oletetaan varsin optimistisesti, etteivät sosiaali- ja terveysmenot nouse indeksikorotuksia enempää, vaikka niiden toteutustapa on vielä tyystin hämärän peitossa. Toivon olleeni Kirkkonummen Sanomissa 6.11. väärässä, mutta pelkään pahoin, että Siuntiolla on vielä edessään itku ja hammasten kiristys kunnan luoviessa kuntauudistuksen, sote-palvelujen järjestämisen ja talouspaineiden ristiaallokossa.

Tags: , , ,

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s