Raideliikenteen rahoittamisen koukeroista

Siuntion kunnanhallitus käsitteli kokouksessaan 14.2. vastausta Siuntion Vihreiden 2.2.2009 jättämään valtuustoaloitteeseen junavuorojen lisäämisestä. Siuntiossa olisi kyllä tarvetta lisävuoroille, myös ruuhka-ajan ulkopuolella: Y-junia kulkee arkisin kuusi suuntaansa ja viikonloppuisin kolme. Tämä riittää välttävästi työmatkaliikenteeksi niille, jotka ovat töissä tavanomaiseen toimistoaikaan, mutta ei juuri muuhun. Kuitenkin lähes puolet Siuntion työvoimasta käy töissä pääkaupunkiseudulla.

Virkatyönä valmistellusta ansiokkaasta vastauksesta käy hyvin ilmi, että raideliikenteen rahoituskuvio on varsin monimutkainen. Joukkoliikennetukirahat ovat lähtöisin liikenne- ja viestintäministeriöstä, joka yleisesti ottaen vastaa raideliikenteen järjestelyistä. Pääkaupunkiseudulla kuitenkin LVM on delegoinut tehtävän Helsingin Seudun Liikenteelle. HSL:n päätehtävä on järjestää joukkoliikenne jäsenkuntiensa (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava ja Kirkkonummi) alueella, mutta he ikään kuin päätoimensa ohessa ostavat LVM:n rahoilla Y-junavuoroja Karjaalle ja Z-junavuoroja Lahteen – ja radanvarsikunnat Kirkkonummelta länteen tai Keravalta pohjoiseen voivat vain seurata vierestä.

Mikään ei tietenkään estäisi Siuntiota osallistumasta itse junavuorojen rahoitukseen. HSL-kunnat maksavat HSL:lle vuosittain noin 250 miljoonaa euroa joukkoliikenteen järjestämiseksi. Neuvottelut tosin saattaisivat muodostua mutkikkaiksi, kun VR:n ja HSL:n kanssa samaan pöytään istuisi vielä Siuntio.

Yksinkertaisesti parempi ratkaisu on, että Siuntio liittyy HSL-alueeseen. Ratkaisun kalleutta on turha pelätä: jäsenyyden kustannukset määräytyvät sen mukaan, paljonko siuntiolaiset matkustavat. Kirkkonummen kunnalle jäsenyys maksaa 70 euroa asukasta kohti; jos siuntiolaisten osuus olisi samansuuruinen, vuotuinen kuluerä olisi noin 420.000 euroa – selvästi vähemmän kuin esimerkiksi se noin 600.000, jonka kunta nykyisellään maksaa lasten koulukyydeistä.

On selvää, että nyt kuntaliitosneuvottelujen käydessä kuumimmillaan on huono hetki aloittaa neuvottelut HSL:ään liittymisestä, mutta asiaan on syytä palata heti kun päätökset mahdollisesta kuntaliitoksesta on tehty.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s